be haapy תמונת גלריה 1

9 סימנים שהעסק שלך בבעיה

"אם תפתח הרגלים להצלחה, ההצלחה תהפוך להרגל " מייקל אנגייר, סופר ויזם 

לא פעם, במפגש עם בעלי עסקים, אני מבחין בסימנים ברורים אשר מאותתים שהעסק שלהם בדרך להיות בקשיים רציניים.לעיתים קרובות, לצערי, אני צודק.
במאמר זה אשתף אתכם בסימנים אלו, כדי לאפשר לכל בעל /ת עסק לבצע ניתוח עצמי ולגלות האם העסק שלו/ה בדרך לקשיים שכאלו.

1 - בעל העסק "יודע הכול" - בעל העסק מרגיש שאין איש מלבדו שיכול לתת עצות מועילות עבור העסק שלו. לא מאמן, לא יועץ, לא חבר או בן משפחה. הוא היחיד שמכיר את העסק שלו ורק הוא יודע מה טוב לו. הלך רוח כזה אינו בריא. חשוב מאד לדעת להיעזר, להקשיב. 
כן. להקשיב! זו תכונה חשובה לכל בעל עסק. להקשיב ללקוחות ולהיעזר בדעתם (כולל סקרי שביעות רצון ומשובים). להקשיב ולהיעזר בבעלי מקצוע שיכולים לסייע בנקודות חולשה בעסק.

2 - העסק ריק -  נשמע מוזר? לא משנה אם מדובר במסעדה, סוכנות רכב, או עסק עצמאי לאימון. העסק ריק. בעל העסק יושב חסר תעסוקה ומחכה לקליינטים.
עסק שעובד, עסק חי, תמיד מלא. נכון, פה ושם, יש נקודות שקטות וטוב שכך. אך אם דגמתם עסק עשר פעמים, ובתשע מתוך עשר פעמים העסק היה ריק, יש כאן בעיה. עסק ריק מעיד על בעיה עמוקה בעסק.
האם קליינטים אינם מעריכים את העסק ולכן אינם באים? האם בעל העסק אינו בפעולה למציאה וגיוס לקוחות חדשים?  

3 - מסר לא ברור וחד - האם ברור לחלוטין במה העסק טוב? במה הוא טוב יותר מהמתחרים שלו? 
לעיתים קרובות אני מוצא עצמי בקשר עם עסק ואני ממש לא מבין במה הוא מיוחד. לכל עסק יש צורך במסר ברור וחד שיבדל אותו מהמתחרים שלו.
רואה חשבון שנשאל "מה אתה עושה?" ועונה "אני רואה חשבון" לא נותן סיבה מיוחדת לעבוד אתו. הרי יש עוד הרבה רואי חשבון. לחלופין, אם תשובתו תהיה "אני מסייע לחברות סטרטאפ לקבל החזרים ממס הכנסה", קל להבין מי קהל היעד שלו ובמה הוא מיוחד ואפשר לסייע לו בהפניות מתאימות.

4 - חוסר גמישות - שמתי לב שכאשר בעלי עסקים אינם גמישים לשינויים, העסק שלהם נפגע. לדעתי, גמישות היא אחת מהערכים החשובים.
בעל עסק שקשיח בגישתו, משדר ללקוחותיו שהוא לא מוכן ללכת לקראתם ולהיות יצירתי, שהם אינם רצויים.
התוצאה, לקוחות לוקחים את העסקים שלהם לעסק גמיש יותר. לדוגמא, נניח שהזמנתם אירוע אצל מארגן אירועים. ברגע האחרון קרתה תקלה במטבח והוא מודיע לך שאין אפשרות להכין עוגות כמתוכנן. האם נראה הגיוני שיבקש מכם להביא עוגות? 
לי זה קרה.... . נאלצתי להיות יצירתי ולחפש מקום שיספק לי  עוגות ומאפים טריים וטעימים, וכך הכרתי מקום חדש שסיפק לי כיבוד גם לאירועים פרטיים.
האם אירוע שכזה יחזק את רצוני לעבוד בעתיד עם אותו בעל עסק? 
חוסר גמישות ושירות לא יצירתי, עלולים ליצור מצב בו הלקוח יעביר חלק או את כל העסקים שלו למקום אחר.

5 - אין שיטה בעסק - העסק מתנהל באופן אקראי. בעל העסק שולט בעסק ביד רמה ומנהל כל פרט בו. הוא לא מאציל סמכויות ואינו מלמד מישהו אחר את מה שהוא יודע כל כך טוב. התוצאה - תלות מוחלטת בבעל העסק. העסק לא מתפתח מעבר ליכולת בעל העסק לתת שירות. כשבעל העסק בחופשה יש ירידה דרמטית בהכנסות. 
איך נזהה עסק שפועל בלי שיטה? השירות אינו עקבי, מענה טלפוני שאינו עקבי ולא שיטתי, העבודה שמתבצעת אינה זהה בכל פעם. ראו את ארומה או מקדונלדס. רואים שם את השיטה? בהחלט רואים. 
האם בבית הקפה השכונתי שלכם יש שיטה? או שמא כל מלצרית נוהגת על פי ראות עיניה?

6 - תחלופת כוח אדם - בעסק יציב , לרוב, העובדים בו קבועים ויעילים . מקום עבודה, שחושב על העובדים שלו ודואג לרווחתם, לקידומם ולתנאים טובים, תחלופת העובדים בו נמוכה. לדוגמא, בבתי קפה ומסעדות בהם ניתן לראות עובדים שנשארים 4 ו-5 שנים. 
בעל עסק שפועל באופן שיטתי, מגייס אנשים טובים, מלמד אותם כל מה שהוא יודע, סומך עליהם ומקדם אותם, יראה ברכה בכך שהם יישארו ובעתיד העסק יזוהה עם עובדים אלה לא פחות מאשר אתו. עסק שהתחלופה בו גבוהה, הלקוח ירגיש זאת בשרות פחות טוב, עובדים שנותנים שירות בחוסר חשק העובדים ואולי גם תהיה תחושה של הזנחה.

7 - עסק מחייך - בעסק מצליח יש אנשים שמחים, טוב להם, האווירה טובה. מרגישים את זה כשנכנסים לעסק. יש תחושה של גדילה משותפת, עבודת צוות ואחוות יחידה. 
מהיום אני מזמין אותך להסתכל על עסקים איתם יש לך קשר ולבחון זאת. אתמול הייתי במקדונלדס וכל המוכרים צחקו, התבדחו וזה היה פשוט מדבק. היה לי כיף לקנות ויהיה לי כיף לקנות שם גם בעתיד.  
אני חושב שכל עסק שעובד על פי עקרונות אלה מרוויח בגדול. הלקוח מרגיש את זה ו.... ממשיך לקנות שם והעסק פורח.

8 - סדר וניקיון - עסק מצליח תמיד נראה מסודר ונקי. הכל במקום. זה גם חלק מהשיטה. 
במקדונלדס הניקיון הוא חלק מהשיטה וזה החל כבר  מהסניף הראשון, לפני 50 שנה! 
כאשר עסק מבולגן ומלוכלך, הלקוח רואה ומרגיש שהעסק לא נעים. וכשלקוח מרגיש כך הוא עוזב. 
תורת הפנג שוואי מתייחסת לארגון ועיצוב מרחב המחיה שלנו באופן שיתמוך בנו ברמה הפיזית והנפשית.
אני בעד לעשות סדר ולזרוק את מה שמיותר. לא לשמור כל דבר מליון שנה. כמובן שישנה ניירת שחובה לשמור על פי תקנות מס הכנסה. יש צורך לנקות על בסיס יומי ולסדר את מקום העבודה. בדיוק כפי שאדם מתלבש לעבודה, מתגנדר ונראה טוב כך גם צריך לטפח את מקום העבודה.

9 - נדיבות - עסק צריך להיות נדיב. להיות בנתינה. מי שנותן מקבל. עסק קמצן אין לו סכוי להיות מצליח. הנדיבות מתחילה פנימה בבית. חשוב לעסק להשקיע בעצמו – לרכוש ציוד ותוכנה חדשים, לשפץ, לחדש. לתת לכל ללקוח "מתנה" מדי פעם (מתנה אינה בהכרח משהו פיזי), לארח כל לקוח בנדיבות. לתת עוד, יותר ממה שהובטח. הקפה לא טעים? להכין חדש. הלקוח מרגיש שהוא רוצה עוד חצי שעה לשבת איתך? תן לו. לזה אפשר להוסיף – תרומה לקהילה, עזרה לנזקקים.


"The difference between extraordinary people and ordinary people is a simple as the difference between the two words. Extraordinary people are committed to doing the extra things that ordinary people won't." Christine Kinney


ללכת עד הסוף בעסק מצליח