be haapy תמונת גלריה 1

עסק הייטק מצליח

"כדי להיות מצליח עליך להיות בר-מזל, או קצת משוגע, או מוכשר מאוד, או - עליך למצוא את עצמך בענף עם צמיחה-מואצת".
אדוארד דה בונו
 
ענף ההייטק נמצא בצמיחה מתמדת ומתאפיין בהרבה עסקים קטנים, שלימים גדלים להיות חברות מצליחות.
התקופה האחרונה לא הייתה קלה, וזה בלשון המעטה. משבר הקורונה העולמי פגע פגיעה ישירה גם בענף ההייטק.  יחד עם זאת, אין יום שלא קוראים על אקסיט. גם בימי הקורונה יש עסקאות.

מטרת מאמר זה לסייע לך, בעל עסק קטן, להתפתח לעסק מצליח.
רבים מלקוחותיי התחילו כעסק של איש אחד  והפכו לעסק המונה עשרות עובדים.  
לדוגמא, חברת  WellDone Software. כשדני קינן, מייסד ובעל החברה, התחיל לעבוד איתי, החברה העסיקה שני עובדים.  דני היה חדור רצון עז לגדול ולהתפתח. לאחרונה, כאשר החברה מונה כ-40 מפתחים וארכיטקטים באזורים שונים בארץ ובעולם, דני מכר את השליטה בחברה והוא בדרך לעוד פרק משמעותי בחייו ובחיי החברה שלו.
יישר כוח דני ובהצלחה!

איך מתבצע השינוי מחברה של איש אחד, בעל ידע מקצועי נרחב, לעסק משגשג המעסיק מספר עובדים?
זה מסע ארוך, מרתון ולא ספרינט. חשוב לדעת שזה דורש מאמץ, נחישות והתמדה. 
להיות מקצוען  (בעל מומחיות ב:  DBA, SAP, ORACLE, React ודומיהם) זה לא מספיק, חייבים להיות גם מעולים בניהול עסק. ללא ידע עסקי, יהיה כמעט בלתי אפשרי להצליח. 

המושג "עסק מצליח" הוזכר כאן מספר פעמים. אם כן, מהו עסק מצליח?
עסק מצליח איננו החלפת ג'וב כשכיר בג'וב כעצמאי.
לעבוד 200 או יותר שעות חיוב לקוח בתעריף טוב, ואז בלילה להמשיך לעבוד על הפקת חשבוניות, ניהול ספרים, שיווק ועוד. זה להחליף ג'וב בג'וב. אין חופש, אין גמישות, אין עתיד.
לעומת זאת, עסק מצליח, לדעתי, הוא עסק שניתן לשכפל את ההצלחה שלו. 
עסק המאפשר לבעליו לעבוד כמות שעות שמתאימה לו, לעבוד בפרויקטים שמעניינים אותו. עסק המאפשר לבעליו להיות בחופש כשבא לו והעסק ממשיך להיות פעיל ולאפשר לו הכנסה פסיבית.

להלן מספר נקודות, שבעיניי, חשובות להשגת עסק הייטק מצליח.

  • חזון גדול  – חזון העוסק במתן ערך ללקוחות - לפתור להם בעיה מהותית, בתחום בו אתם הכי טובים. 
    חזון הוא בעצם מפת דרכים. הכיוון אליו החברה צועדת. ללא כיוון החברה תלך לאן שהדרך תוביל, ללא מטרה.
    לעיתים העסק דורך במקום שנים רבות – יש סטגנציה. כלומר: עסק לא גדל, או מתפתח. לאור החזון נוכל לפרט מטרות ויעדים ואף תוכנית פעולה מוגדרת כמה שנים קדימה, כולל: משאבים, גורמים מבצעים, לו"ז, סיכונים וחלופות.  לזה יש להוסיף ניהול זמן מיטבי בעזרת שימוש ביומן, ניהול משימות, תיעדוף יומי ושבועי ועוד.

  • מבנה ארגוני – חשוב לתכנן את מבנה העסק אליו שואפים. מי יהיה המנכ"ל (זה לא חייב להיות אתם), מי יעסוק במשאבי אנוש, מכירות, כספים, ניהול משרד ועוד.
    בשלב הראשון, אתם היחידים שתעסקו בקידום העסק - באסטרטגיה. אתם תעשו גם את רוב התפקידים, אך זה ישתנה בהמשך. נקודה ציון דרך חשובה בגידול העסק היא  שכירת עזרה לעסק. העזרה יכולה להיות בדמות ניהול משרד לפי שעות (VA – Virtual Assistant ), סיוע במכירות ובהמשך העובד הראשון. שעת העבודה שלכם שווה המון ולכן תמיד עדיף לשכור עזרה.

  • העובד הראשון – עובד זה יהיה אחד מגורמי ההצלחה שלכם. חשוב שהוא יאמין בחזון שלכם, ישלים אתכם, יהיה בעל ערכים דומים. רצוי שיראה גמישות להתחלת פעילות מדורגת. שכירת עובד במשרה מלאה, בשלב זה, אינה קלה. עם זאת שכירת עובד זה היא פריצת הדרך של העסק. לא עוד חברה של איש  אחד. העובד הראשון יסייע בקליטה שלו בחברה בעזרת קשריו וניסיונו. הוא יסייע בשיווק ובמכירות ובמהרה תתאפשר העסקתו כעובד במשרה מלאה והוא יתמוך בקליטת העובדים הבאים.

  • שיטה (SYSTEM) – עסק מצליח הוא עסק מתועד עם נהלים ושיטה ברורה כיצד ליישם כל פעולה בעסק.
    ליצירת שיטה בעסק יש לתעד כל מה שעושים בעסק. כך תוכלו להעביר את הידע לעובד הבא שיגויס, לאפשר לו לעבוד בדרך שאתם רוצים: נתינת שירות ברמה גבוהה, השגת לקוחות מסוג מסוים, נתינת פתרון ללקוח בצורה מיטבית ואחידה. 
    החברה הראשונה שעובדת כך, כבר מעל יובל שנים, היא מקדונלדס. חברת ארומה, גם היא  עושה זאת בהצלחה רבה, בארץ ובחו"ל.

  • לשתף את העובדים – העובדים הם חלק מהותי בהצלחת העסק. 
    חשוב לתת לעובדים שכר הוגן ולשתף אותם בהצלחה (למשל חלוקת בונוסים). חברות הייטק רבות נוהגות לחלק אופציות לעובדים.
    נקודה למחשבה - האם אתם רוצים לחלק מניות לאחרים? יש מגוון אפשרויות ליישום.
    להלן שתיים מהבולטות שבהן:

    - לא לחלק מניות, להשאיר לעצמכם 100% מהבעלות ולחסוך כאבי ראש בעתיד.
    - כן לחלק מניות ולהנות משותפים לעסק. הגדלת העסק חשובה גם להם. יש לתכנן מהלך זה בעת הקמת החברה ולהיעזר בעו"ד עסקי שילווה אתכם. 

  • מכונת לידים – עסק צריך הכנסות. זהו דבר הגוזל זמן ניכר מבעל העסק (למעט אם יש מנהל מכירות או מנהל גיוס לידים) על מנת להביא לקוחות חדשים שיזרימו הכנסות ורווחים לחברה. זו עבודה מתמשכת שאינה מסתיימת.  כדאי להיות פעילים ברשתות חברתיות ובמיוחד ב- LinkedIn. (ליצור קשרים עם חברים מהצבא, מהלימודים, מעבודה קודמת ועוד). 

  • ניהול כספים - ללא ניהול תזרים נכון, העסק יקרוס. המזומן הוא המלך.
    כבעלי עסק יש צורך להבין ולקרוא דוחות כספיים באופן שוטף, להגדיר מדדים פיננסיים, להכין תחזית תזרים לפחות שלושה חודשים קדימה, להכין "כרית מזומנים" לעסק לימים גשומים ועוד. 
    יש צורך במערכת משומנת לגבייה ולהפיק חשבוניות בזמן. לא צריך לאהוב את זה אך חובה להצטיין בזה.

יצירת חברה, שמשאירה חותם בעולם, זו חוויה מדהימה.  
המעבר מחברה של איש אחד לחברה המסייעת לעשרות לקוחות בארץ ובעולם, מספקת פרנסה לעשרות משפחות ומביאה רווחה כלכלית, אושר, ותחושת נתינה לך, הבעלים. זהו מסע מיוחד להגשמה עצמית והגשמת חזון גדול.
 
עסק הייטק מצליח